Dacia Shop : Piese auto, accesorii, led tuning

HALOGEN sau XENON? LEGAL sau ILEGAL?

Vreau sa lamuresc niste lucruri care nu sunt stapanite prea bine si sunt necunoscute pentru multi soferi vis a vis de luminile autoturismelor, autoutilitarelor si camioanelor.

Pe vremuri regula in mare era asa: in fata alb sau galben, in spate rosu (excluzand luminile de marcharriere si lampile de numar). Tot legea spunea ca nu ai voie sa montezi alte lumini fata de cele prevazute de fabricantul vehiculului. La ora actuala legislatia din Romania se aliniaza, sau dorim sa credem ca s-a aliniat regulilor europene. Acolo legea spune clar – ai voie sa folosesti doar sisteme de iluminare omologate pentru circulatia pe drumurile publice si drept urmare asa spune si la noi.

Acum sa lamurim care e treaba cu halogenul si xenon-ul: cele mai raspandite sunt solutile clasice incandescente cu becuri halogen, becuri clasice cu filament. Puterea este limitata la 55W pentru faza de intalnire si 60W pentru faza lunga. Pastrand aceste valori ca standard producatorii folosesc tot felul de artificii constructive pentru a face becuri mai stralucitoare. Varfurile de gama ale acestor becuri beneficiaza de filamente cu multe spire subtiri, materiale speciale, sticla de quartz cu diverse filtre colorate si un amestec de gaze sub presiune in bulb. In detrimentul fiabilitatii se obtin becuri mai stralucitoare si cu lumina mai apropiata de lumina zilei.

Instalatiile Xenon sau HID (high intensity discharge) sunt mai complexe, consuma mai putin si produc mai multa lumina. Suna bine nu? Cumperi o instalatie Xenon compatibila cu becul clasic, o montezi in far si ai numai avantaje! Lucrurile insa sunt un pic mai complicate. O instalatie xenon montata de fabrica pe langa becurile HID si descarcatoarele de inalta tensiune care le gasim si in kit-urile aftermarket contine si alte sisteme. Astfel avem o optica speciala cu lupa pentru becurile xenon, spalatoare de faruri si sistem de reglaj automat al reflectoarelor din far. Nici o instalatie aftermarket nu ofera o solutie similara de echipare. In acest sens deja avem o problema. Orice instalatie aftermarket xenon montata in far clasic gandit pentru bec halogen, va lumina simtitor mai puternic insa va deranja pe ceilalti participanti la trafic.

Din aceste considerente in ultima vreme exista o preocupare a politiei rutiere si a RAR pentru depistarea si sanctionarea conducatorilor auto care circula pe drumurile publice avand masinile echipate cu alte sisteme de iluminare fata de cele legale. Aceste actiuni vizeaza soferii care folosesc becuri halogen avand puteri mai mari de 55/60W sau filtre de culoare pronuntate cat si utilizatorii de sisteme aftermarket xenon montate in faruri clasice destinate becurilor halogen. Luminile de zi montate artizanal care raman aprinse si pe timpul noptii sau impreuna cu faza de intalnire sunt deasemenea o problema si sunt interzise.

Amenda in acest caz este de minim 250 ron in 48 ore iar ca masura suplimentara se retine si talonul vehiculului pana la dovada aducerii la varianta de fabrica a sistemului de iluminare.

Sfatul nostru este sa nu modificati in nici un fel sistemele originale de iluminare si sa folositi numai becuri si instalatii omologate pentru circulatia pe drumurile publice. Daca nu sunteti multumit de lumina oferita de faruri, pana sa alegeti o sursa luminoasa mai puternica va recomandam urmatoarele:

– verificati starea reflectoarelor si dispersoarelor din far -acestea pot fi pline de praf sau matuite influentand negativ lumina reflectata pe carosabil;

– becurile mai vechi de 2 ani tind sa se inegreasca pe interior si lumina emisa sa scada in intensitate; becurile sunt consumabile si se recomanda inlocuirea la 2 ani pentru rezultate bune in iluminare;

– becurile trebuie montate corect in far, iar farurile reglate cu echipament specific; un bec montat stramb in reflector se arde repede datorita racirii insuficiente, lumineaza prost si creeaza discomfort optic pentru ceilalti participanti la trafic;

– reglajul electric sau manual trebuie sa fie in pozitia 0 pentru situatiile normale cand masina nu este incarcata; odata cu incarcarea mai serioasa a masinii reglajul poate fi actionat pentru a readuce lumina pe carosabil.

Daca ati verificat situatiile enumerate mai sus si totusi doriti o solutie de iluminare mai puternica insa legala, aveti la dispozitie o serie de becuri speciale, foarte stralucitoare. La momentul redactarii acestui articol cele mai bune solutii testate de noi provin de la cei doi lideri mondiali Philips si Osram respectiv gamele X-treme Vision si NightBreaker Ultimate.

Update:

Comunicat „Registrul Auto Roman” 06.04 2016:

„Înlocuirea farurilor iniţiale cu altele cu surse de lumină cu descărcare în gaz (HID/Xenon) este acceptată numai dacă vehiculul este echipat cu tot kit-ul necesar: faruri specifice, surse de lumină cu descărcare în gaz, dispozitiv care declanşează arcul electric (ignitor) şi cel care stabilizează curentul electric (ballast), sistem automat de reglaj în funcţie de sarcină, spălător far.

Dacă aceste componente sunt cele originale, pe care constructorul le montează în fabricaţia curentă pentru o variantă a acestui tip de vehicul, acestea trebuie montate în ateliere autorizate ale reprezentanţei constructorului în România, fapt dovedit prin emiterea unei adrese în care se enumeră elementele montate şi se menţionează că acestea sunt originale (de prim montaj).

În cazul în care componentele sunt destinate montajului ulterior fabricaţiei (retrofit), echiparea vehiculului trebuie realizată în cadrul atelierelor autorizate pentru modificări constructive, instalându-se kit-ul necesar, ce cuprinde toate elementele menţionate mai sus. În acest caz se solicită declaraţia de conformitate emisă de către atelierul respectiv, în care sunt enumerate elementele montate, specificându-se, după caz, numerele de omologare CE/ECE-ONU ale acestor produse.

În ambele cazuri, se menţionează de către RAR în cartea de identitate a vehiculului textul: “Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz”.